Wartość białka roślinnego

Istnieją różne składniki odżywcze, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania człowieka. Wyróżniamy tłuszcze, węglowodany, czyli cukry, witaminy oraz białko. Białko możemy podzielić na to, które jest pochodzenia zwierzęcego i na białko roślinne. Drugi podział to białko pełnowartościowe i niepełnowartościowe. Pełnowartościowe zawiera wszystkie potrzebne dla człowieka aminokwasy, białko niepełnowartościowe- nie dostarcza potrzebnych aminokwasów.

Rola odżywcza białka roślinnego w żywieniu człowieka

białko roślinneNajlepszym źródłem białka jest mięso. Spożywane jest go znacznie więcej niż pokarmów roślinnych, więc jest to też proste źródło białka. Również jeśli porównamy ilość białka, które dostarcza nam kawałek mięsa a warzywna sałatka, różnica z przewagą dla mięsa będzie bardzo znaczna. Jeśli zaś weźmiemy dodatkowo pod uwagę wartość kaloryczną i wartość odżywczą roślin, wtedy zdecydowana przewaga jest dla roślin. Bogatym źródłem aminokwasów przyswajalnych jest białko roślinne w warzywach strączkowych. Zaliczmy do nich między innymi groch i fasolę. Bogaty w białko jest również znienawidzony przez dzieci szpinak, z którego, jeśli ktoś nie lubi jego smaku, można zrobić potrawy o niewyczuwalnym smaku szpinaku. Białko roślinne o wysokiej wartości odżywczej i dużej przyswajalności ma soczewica. Modne stało się też białko pozyskiwane z glonów. Na przykład spirulina, która powstaje z sinic, obecnie klasyfikowanych już nie jako rośliny ale jako bakterie, zawiera 55 g białka na 100 g produktu. Ważne jest białko w diecie wegetarian lub wegan, osób, które nie spożywają mięsa, głównego źródła białka. Właśnie takie osoby jedzą dużo warzyw i roślin zawierających wysoką zawartość białka, jak te, które zostały wymienione powyżej. Nie jest wcale tak trudno sporządzić dietę bez mięsa w ten sposób, żeby uzupełnić wszelkie niedobory białkowe. Najważniejsze jest to, jak łączymy poszczególne składniki, aby zawartość jednych składników nie wykluczała drugich. Najlepiej, aby łączyć pełnoziarniste produkty zbożowe z roślinami strączkowymi.

To, co dostarczamy dla swojego organizmu wpływa na nasz wzrost i rozwój. Białko jest przede wszystkim składnikiem budulcowym dla mięśni, a więc odpowiada za nasz prawidłowy ruch i ich systematyczną prace. Jest składnikiem tkanek- odpowiada za ich szybką regenerację. Białko wspomaga nasz układ hormonalny i układ odpornościowy. Pełni więc spektakularnie ważną rolę w naszym organizmie, dlatego jego dostarczanie w żywności musimy szczególnie kontrolować, aby jego poziom w naszym organizmie był odpowiedni.